Filevrije Dag 2020 en 4 duurzame alternatieven voor het fileprobleem
Queue, stoet, colonne, opstopping, congestie, verkeersstremming of gewoon: file. Een situatie die we ons in de huidige tijden van corona slechts vaag kunnen herinneren, maar eerder voor de gemiddelde forens vast onderdeel was van het ochtend- en/of avondritueel. Toch zijn er ook op dit moment weer tienduizenden auto’s meer op de weg dan bij de aanvang van de coronacrisis in maart.
Waar een file vervelend is voor de persoonlijke tijdsplanning, of juist het ideale moment om even te bellen met (schoon)familie, brengt dit fenomeen ook drie andere belangrijke zaken met zich mee:
- behoorlijke kosten voor het bedrijfsleven door o.a. verlies van werktijd (tussen de €983 miljoen en €1,3 miljard in 2017);
- een groot impact op het milieu door de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof;
- aanzienlijke kosten voor de maatschappij door deze milieueffecten(tussen de €3,3 en €4,3 miljard in 2018).
En wat voor impact heeft dit dan voor jou? Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder 7 minuten per week in de file. Behoor jij tot de gelukkige 15% die standaard minstens eenmaal per week erin staat, dan ben je zo’n 37 uur per jaar kwijt puur aan filerijden. Genoeg reden om de alternatieven nog eens goed te overwegen. Daarom verzien wij je vandaag graag van een viertal duurzame tips en ontwikkelingen om je na de gedeeltelijke lockdown weer goed én anders op weg te helpen.
Lopen en fietsen
Lopen en fietsen is veruit het gunstigst voor het milieu. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander een afstand van 19 kilometer aflegt naar zijn of haar werk. Te voet een aardig stuk, maar een (elektrische) fiets of speed-pedelec kan hierin een goede uitkomst bieden. In het geval van een speed-pedelec duurt een enkele reis van twintig kilometer slechts 10 minuten langer en biedt het bijkomend voordeel voor milieu, lijf en portemonnee. Zo verbrand je 130 calorieën meer, bespaar je per maand makkelijk €290,00 en realiseer je een maandelijkse CO2-reductie van 117 kilogram CO2 (bron: Milieu Centraal). Best oog voor zo’n mooie speed-pedelec of elektrische fiets, maar zelf niet het budget hiervoor? Werkgevers bieden in toenemende mate een bijdrage aan in de vorm van een (elektrisch) fietsplan.
Het openbaar vervoer
Met het OV naar je werk? Dan ben je al goed bezig: Het gebruik van OV zorgt per reizigerskilometer voor een halvering van je CO2-uitstoot ten opzichte van de auto. Vanuit een mobiliteitsbudget kan een werkgever hier dan ook een extra vergoeding voor bieden. Nog een stap verder? Elektrisch openbaar vervoer (tram, metro, trein) is het milieuvriendelijkst en draait in Nederland ook nog eens volledig op groene stroom. Zo’n 54% is afkomstig van Hollandse wind. Dat verlaagt de CO2-uitstoot van je reis dus nog eens met de helft! Het overige deel wordt bijgedragen door groene stroom van Europese oorsprong. Ook het busvervoer stapt steeds meer over van de traditionele diesel naar zero-emissie voertuigen. Inmiddels rijden er al zo’n 821 zero-emissie bussen in Nederland. Heb je tot slot de mogelijkheid om buiten de spits te reizen? Maak hier dan gebruik van. Dit is beter voor je eigen reiscomfort en voor de hoeveelheid en lengte van treinen en bussen die tijdens de daluren rijden.
Mobility-as-a-Service
Geen zin in slecht aansluitende verbindingen en gedoe? De Rijksoverheid biedt een oplossing en is in 2019 met pilots gestart waarin Mobility-as-a-Service(MaaS) onderzocht wordt. MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via één app. Hierbij wordt ook gekeken naar de minder traditionele vervoerstypen zoals de deelfiets,
-auto, -scooter, trein, tram, watertaxi én jouw eigen auto of fiets. De app toont dus een totaalbeeld van alle mogelijkheden om jou van A naar B te krijgen, inclusief de beschikbare tijden van het aansluitende vervoer, reistijd per auto, files, parkeerkosten en de optie om alles meteen te boeken. Zo weet je ieder moment welke manier sneller en goedkoper is. De pilotfase duurt 2 tot 3 jaar, gaat tijdens coronatijd onverminderd door en heeft als doel om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken.
Thuiswerken
Ga gewoon niet! En zet het thuiswerken ook na corona met regelmaat voort. Werkgevers en werknemers zijn door de gebeurtenissen van het afgelopen jaar op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn op dit gebied. Veel organisaties kijken daarom nu vanwege de voordelen naar een nieuw beleid, waarbij medewerkers ook na corona gestimuleerd worden om twee à drie dagen thuis te werken. Het kantoor zelf krijgt hierdoor een andere functie: die van ontmoetingsplek met een sociale functie, waar juist de creatieve processen zoals brainstormsessies plaatsvinden.
Dit artikel is geschreven in het kader van File Vrije Dag Nederland op dinsdag 10 november 2020. Dit initiatief is gestart in 2018 om in de drukste filemaand van het jaar één dag te laten zien dat er een verschil gemaakt kan worden door die dag de auto te laten staan. Het initiatief is gestart door de ICT-sector en richt zich oorspronkelijk op thuis- en flexwerken en wordt inmiddels ook door de vastgoed-, mobiliteits- en overheidssector omarmd.