Hoe de Tesla Model 3 de BMW M3 te kakken zet (dankzij Elon Musk)

Elon Musk is gek! Of toch niet?

Elon Musk, misschien ooit van gehoord? Een van de dingen waar Elon Musk om bekend staat, is de tweets die hij de wereld in slingert. Hij doet nogal eens uitspraken die uiteindelijk nergens op blijken te slaan.

Zo dacht men ook over een uitspraak die hij in mei 2018 deed. In 2018 tweette Elon Musk dat de Tesla Model 3 (100% elektrisch) het op het circuit met gemak zou winnen van een BMW M3 (100% benzine).

Proef op de som

TopGear wilde hier het fijne wel van weten en nam de proef op de som. Ze gingen met een Tesla Model 3 en een BMW M3 naar het ThunderHill circuit in Noord-Californië en deden daar 4 tests;

  • Een dragrace
  • Van 0 naar 160 en weer terug naar 0 (km/h)
  • Een rondje over het circuit
  • Driften

Het testpanel

In de ring hebben we de volgende kandidaten:

Tesla Model 3 Performance
2 elektromotoren
462 pk
639 nm
75 kWh
4 wiel aangedreven
Traploos automaat
0-100 km/u; 3,4 s
Top; 261 km/u

Versus

BMW M3
2979cc
Zescilinder turbo
431 pk
550 nm
Achterwielaandrijving
7v automaat
0-100 km/u; 4.1 s
Top; 250 km/u

De eerste test: De dragrace

Een kwart mijl, oftewel zo’n 402 m, twee auto’s, vanuit stilstand, wie het eerst bij de eindstreep is. Dat is zo’n beetje alles wat je moet weten van een dragrace. Heel moeilijk is het niet, gewoon voet naar beneden en gaan! Maar spannend is het wel. Vooral als je een Tesla Model 3 naast een BMW M3 zet.

Maar, in de praktijk bleek het minder spannend dan op papier. Tesla – BMW, 1 – 0 … met gemak. Bijna een volle seconde was de Tesla eerder bij de finish. En ik weet niet of je een race fan bent, maar in races praten ze over tienden / duizendsten van seconden die uiteindelijk de verschillen maken. Dus bijna een seconde?! Really?!

De tweede test; Van 0 naar 160 en weer terug naar 0 (km/h)

Op zich lijkt deze test niet heel spannend na de bovenstaande test. Maar waar de Tesla Model 3 vooral van 0 – 100 km/h de BMW M3 te snel af is, is dat verschil van 100 – 160 km/h meer in het voordeel van de BMW M3. Daarnaast zal het afremmen ook interessant zijn, want de Tesla Model 3 weegt 1847 kg ten opzichte van de BMW M3, die 1535 kg weegt. Een verschil van ruim 300 kg dus (zeg maar een kleine Welsh Pony minder).

En het bleek inderdaad een close-call te zijn, maar desalniettemin werd ook deze test gewonnen door de Tesla Model 3.

De derde test; een rondje beuken over het circuit

Oké, twee totaal verschillende auto’s met een totaal andere rijervaring. Appels met peren vergelijken. Of Apples and oranges (op z’n Engels (waarbij oranges toch echt geen peren betekent volgens mij, maar goed) ).

Er werd een “gemiddelde” chauffeur even de tijd gegeven aan beide auto’s te wennen, maar toen het eenmaal zover was en de rondjes konden worden gereden, bleek ook dit aanzienlijk minder spannend dan het er vooraf uitzag.

Het ging een beetje zo;

Het verschil in rondetijd; bijna 2 seconde!!! Als Max Verstappen’s auto 2 seconden langzamer zou zijn dan die van zijn concurrenten, zou hij per direct stoppen met racen.

Tussenstand: Tesla Model 3 vs BMW M3: 3 – 0

De laatste test; Driften

Deze test is niet echt wetenschappelijk onderbouwd, maar meer op basis van gevoel. Hoe mooier de drift, hoe meer punten 🙂

via GIPHY

Het resultaat volgens de jury; deze wordt gewonnen door de BMW M3. (oké, het geluid van de BMW M3 verdient wel wat punten).

De eindstand

Na bovenstaande 4 testen, komt de eindstand Tesla Model 3 vs BMW M3: 3 – 1!

Een ruime overwinning voor de Tesla dus. Vooral als je bedenkt dat je de Tesla bijna de helft kost van wat de BMW kost (+/- 68k versus +/- 115k) en de BMW 194 g/km CO2 uitstoot en de Tesla uiteraard 0 g/km.

Conclusie

Of Elon Musk gek is, laten we even buiten beschouwing 😉 Maar de bewering dat de Tesla Model 3 het met gemak zou winnen van de BMW M3 klopt wel.

Wil je de volledige test bekijken, check dan onderstaande video.

Bron: TopGear magazine Nederland, juni 2019.