Elektrisch rijden of een 'zuinige' diesel

Hoe meer het duidelijk wordt dat het klimaat veranderd en wij als mensheid daar verantwoordelijk voor zijn, hoe harder het tegengeluid klinkt van mensen die daar niet in geloven. Zowel in de politiek als in de media zijn er felle tegenstanders van alle plannen om onze planeet leefbaar te houden. Wat helaas vaak wordt vergeten is dat klimaatverandering geen kwestie is van wel of niet geloven.

Steeds vaker komen er berichten in het nieuws die niet of slecht zijn onderbouwd, natuurlijk zijn wij hier als duurzame adviseurs altijd kritisch op zodat we goed advies kunnen geven. Zo ook over de aanschaf en duurzaamheid van elektrische auto’s. Een aantal weken geleden kwam opeens naar voren dat elektrische auto’s pas na 700.000 km rijden minder CO2 uitstoot zouden hebben verbruikt dan dieselauto’s, aldus Hoogleraar Damien Ernst. Deze aanname werd gemaakt op basis van het verschil in productie tussen de twee soorten auto’s. Omdat we veel van onze klanten adviseren om te kijken naar een duurzamer wagenpark was dit natuurlijk een interessant, maar verontrustend, bericht.

Verschillende berekeningen

Ernst kwam echter snel terug op de claim die hij maakte en berekende zelf al dat dit punt eigenlijk op 85.000 km ligt. Het verschil in deze berekeningen zit vooral in het feit dat hij uitging van productie in een kleinschalige fabriek, terwijl vooral Tesla bekend staat om zijn ‘gigafactories’. Daarnaast heeft de bron van de energie natuurlijk ook een grote invloed op de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het opwekken. Voor de CO2-Prestatieladder wordt het vaak al aangeraden om in Nederland opgewekte groene stroom te gebruiken in je bedrijfspand, als je hier dan ook nog eens je elektrische auto mee kunt opladen is het helemaal mooi! De berekeningen kennen veel verschillende factoren en natuurlijk is de ene auto de andere niet maar met een gemiddeld omslagpunt rond de 35.000 km kunnen wij wel stellen dat het loont om een elektrische auto te rijden.

Beperkte range

We krijgen nog vaak te horen van klanten dat elektrisch rijden geen optie is vanwege de beperkte range of te weinig ruimte tijdens de vakantie. Gelukkig zijn er op steeds meer plekken laadpalen en willen leasemaatschappijen graag meehelpen met vervangend vervoer in de vakanties. Tegenwoordig zijn ook de goedkopere modellen erg fijn om te rijden, zoals je hier kunt lezen.

Bron: Kilometerteller, door Enith Vlooswijk, Volkskrant 23-03-2019