Wat doet de EU om de CO2 uitstoot van auto's te gaan verminderen?
Over een paar jaar is zuinig rijden de enige optie
Het aandeel van elektrische auto’s stijgt steeds meer en met de intrede van goedkopere modellen met een goede range wordt het ook steeds aantrekkelijker om elektrisch te rijden. Omdat auto’s op fossiele brandstof alsnog het grootste deel in beslag nemen is een snellere reductie van CO2-uitstoot alleen mogelijk met zuinige auto’s.
Hoe draagt de wetgeving vanuit de EU bij om de CO2 uitstoot van auto’s te gaan verminderen?
De wetgeving vanuit de EU draagt hieraan bij door in 2021 als eis te stellen dat alle nieuwe personenauto’s onder de 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Momenteel is de eis dat auto’s onder de 130 gram CO2 per kilometer vallen, wat aardig lukt met in 2017 een gemiddelde van 118,5 gram CO2 . Het is hierbij wel belangrijk om te weten dat dit gaat om de gemiddelde uitstoot van een vloot. Dus een producent kan alsnog grote, zware auto’s produceren met een hoge uitstoot, zolang deze maar worden gecompenseerd door zuinige varianten.
Wat gebeurt er als de wetgeving niet wordt nageleefd?
Dan komen er boetes voor de producten van onzuinige auto´s, dit word berekend voor elke gram boven de gestelde eis. Deze boete was €5 per auto voor de eerste gram boven de limiet. Dit bedrag is sinds dit jaar gestegen naar €95, een flinke stap dus.
Motivatie extra zuinige auto’s
Gelukkig zijn er ook beloningen voor het produceren van extra zuinige auto’s omdat elke auto onder de 50 gram CO2 per kilometer dubbel wordt geteld. Voor producenten is dit dus een mooie motivatie om niet alleen gemiddelde auto’s te produceren maar ook juist extra zuinige modellen.
Hoe kan dit helpen bij de CO2-prestatieladder?
In de lijst met maatregelen van SKAO is een label toegekend aan de gemiddelde uitstoot van een wagenpark. Voor ambitieuze bedrijven die niveau C willen behalen, is de grens om onder de 95 gram per kilometer te vallen. Het is hierbij wel belangrijk om te weten dat dit gaat om gemeten uitstoot. We kennen helaas allemaal de verhalen van autoproducenten die toveren met de uitkomsten van hun uitstoot. Net als met alle maatregelen die je neemt op het gebied van duurzaamheid is het dus belangrijk om kritisch te blijven en onderzoek te doen voordat je zomaar iets aanneemt.
Bron: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en