Is de Veiligheidsladder verplicht?
In Nederland moet iedereen veilig kunnen werken. Zeker op bouwplaatsen, waar het risico op ongevallen een stuk hoger ligt dan op een kantoor. Om bewustzijn rond veiligheid te vergroten, wordt de Veiligheidsladder daarom steeds vaker verplicht gesteld bij aanbestedingen.
Veiligheid in de bouw
Werken in de bouw brengt risico’s met zich mee. Zeker wanneer er niet voldoende rekening wordt gehouden met veiligheid. In Nederland vinden we dat iedereen veilig moet kunnen werken, dus zijn er verschillende normen ontwikkeld waar werkplaatsen en bouwbedrijven aan moeten voldoen.
De bekendste veiligheidsnorm is VCA. Simpel gezegd is dit een checklist met veiligheidsmaatregelen, die je netjes behoort af te vinken.
Maar tegenwoordig vinden steeds meer organisaties niet enkel de maatregelen zelf, maar juist het bewustzijn omtrent veiligheid steeds belangrijker. Daarvoor is de Veiligheidsladder ontwikkeld.
Niet standaard verplicht
De Veiligheidsladder (ook wel de Safety Culture Ladder ) is geen verplicht certificaat dat bedrijven moeten bezitten om werkzaam te mogen zijn in de bouw. Wel is het bij steeds meer aanbestedingen een vereiste. Bedrijven als Tennet en Prorail werken bijvoorbeeld alleen met gecertificeerde partijen.
Vanaf 2022 verplicht bij aanbestedingen
De Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) wordt onderschreven door 1060 deelnemende bedrijven in de bouwsector. Denk hierbij aan Bam, Heijmans, Rijkswaterstaat, Prorail en nog veel meer grote organisaties. De GCVB gebruikt de Veiligheidsladder om veiligheidsbewustzijn bij opdrachtnemers aan te kunnen tonen.
Vanaf 1 januari 2022 stellen alle opdrachtgevers (die de GCVB hebben ondertekend) de Veiligheidsladder verplicht bij aanbestedingen. Zo maken zij zich samen hard voor meer veiligheid in de bouwsector.
Oorspronkelijk zou de verplichting in 2021 al ingaan, maar vanwege de coronacrisis is dit uitgesteld naar 2022 . Reden is dat audits grotendeels stilgevallen waren en het daarom niet mogelijk was om je als organisatie te laten certificeren.
Welk niveau van de Veiligheidsladder is verplicht?
In de praktijk zien we vaak dat niveau 3 van de Veiligheidsladder minimaal verplicht wordt gesteld bij aanbestedingen. Zo eist ProRail bijvoorbeeld altijd minimaal niveau 3 van de Veiligheidsladder. Om je een idee te geven hoe ‘zwaar’ dat is: als je als bedrijf aan de VCA voldoet, zit je meestal rond niveau 2.
Zoals de naam al doet vermoeden, is de Veiligheidsladder gebaseerd op een laddersysteem. Hoe hoger de trede waarop je gecertificeerd wordt, des te hoger het veiligheidsbewustzijn binnen een organisatie is. Bij het behalen van een hoger niveau kan je als organisatie rekenen op meer gunningsvoordeel.
Waarom is VCA niet (meer) voldoende?
De VCA-norm is eigenlijk een checklist met veiligheidsmaatregelen die een organisatie neemt. Alles netjes afgevinkt? Dan krijg je het certificaat.
Maar de norm zegt niets over het bewustzijn rondom veiligheid binnen een organisatie. Op een bouwplaats moet iedereen bijvoorbeeld een helm op. Maar begrijpen ze ook waarom? De Veiligheidsladder gaat door waar VCA stopt. Het dwingt partijen om de hele organisatie te betrekken bij het belang van veiligheid en bewijst hoe sterk de veiligheidscultuur is binnen een organisatie.
Veiligheidsladder behalen?
Wil jouw organisatie niveau 2 of 3 behalen van de Veiligheidsladder? Onze adviseurs helpen je graag! Aan de hand van zes werksessies gaan we in groepsverband aan de slag om de Veiligheidsladder in jouw organisatie te implementeren. Lees hier meer informatie of neem direct contact met ons op .