De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 3)
Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
Aansluitend op basisprincipe 1 (waarin ik kort vertelde over het ondernemen van actie) blijkt dat organisaties die op het gebied van duurzaamheid het verschil maken, het onbekende durven op te zoeken. Dat klinkt misschien spannend, maar is het niet echt.
Vaak zie je dat productiebedrijven niet durven over te stappen op nieuwe materialen, terwijl die duurzamer zijn dan de materialen die ze nu gebruiken. Ze zijn bang dat de kwaliteit achteruitgaat en de productieprijs stijgt. Vaak zijn leveranciers van deze producten al lang bezig met alternatieve grondstoffen om zo hun producten te verduurzamen. Ze wachten daarbij echter altijd op het moment dat hun opdrachtgevers naar deze producten vragen. Mijn advies is dan ook om met je leveranciers in gesprek te gaan. Kijk welke alternatieven ze hebben om jouw product te verduurzamen.
Hetzelfde geldt voor het circulair ondernemen, waarin wordt gekeken hoe de geleverde producten hergebruikt kunnen worden. Vaak hebben afvalverwerkers of leveranciers van de producten al een hele goede oplossing bedacht; alleen wachten ze nog op de vraag. En mochten ze de oplossing nog niet hebben bedacht, dan staan ze te springen om samen met jou te kijken hoe ze wel tot die oplossing kunnen komen. Het gebeurt zelden dat we geen alternatief kunnen vinden voor een opdrachtgever.
Deze (vaak eenvoudige) stappen leiden weer tot grote stappen in de verduurzaming van de organisatie. Hiermee maak je als organisatie niet alleen extern goede sier, maar je vergroot ook intern het draagvlak.
Durf te Doen!
Mijn advies is dan ook om vooral te experimenteren. Geen grote studies, maar maak een proefopstelling of ga een eerste gesprek aan. De resultaten volgen vanzelf, óók bij de grote organisaties.
Praktijkvoorbeeld: Bruynzeel Keukens
Een mooie casestudie van die noodzakelijke ‘durf om te doen’ is Bruynzeel Keukens, een vooruitstrevende keukenproducent en -leverancier. Steeds vaker kreeg Bruynzeel Keukens de vraag van woningbouwcorporaties of het bedrijf oude keukens (die normaliter richting sloop gaan) misschien konden hergebruiken. Bruynzeel zag dit als een mooie uitdaging én een toevoeging op het toch al vooruitstrevende duurzaamheidsbeleid dat het bedrijf voert. Toen Bruynzeel in gesprek ging met haar ketenpartners, bleek heel veel mogelijk. Afstemming was de sleutel tot succes. De ketenpartners eisten enkel een – qua hergebruik – goed gescheiden keuken. Binnen een aantal maanden was de keten volledig ingericht. Alle oude keukens konden volledig worden hergebruikt. Een perfect voorbeeld van gewoon doen! En de resultaten volgen vanzelf!
Overzicht van de 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties:
- Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg!
- Basisprincipe 2: Je kunt het niet alleen!
- Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
- Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
- Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!
Ieder basisprincipe heeft z’n eigen blog, dus lees ze allemaal of download het volledige gratis PDF eBook hier.
Direct aan de slag met duurzaamheid kan uiteraard ook! Klik hier en lees hoe wij ook jou kunnen helpen.