- - -De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 2)
De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 2)

De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 2)

Veel bedrijven leggen het duurzaamheidsbeleid neer bij één persoon binnen de organisatie. Dat is een grote fout. Vaak is die persoon een manager op het gebied van KAM, QHSE of HR. Soms stelt een bedrijf een speciale duurzaamheidsmanager aan. Dat is al een goede eerste stap, maar dan nog moet en kan duurzaamheid niet het verhaal zijn van één persoon binnen de organisatie.

Duurzaamheid heeft een groot draagvlak nodig. Dat kan alleen door het thema zelf breed uit te dragen binnen de organisatie. Gebruik daarom de 37 indicatoren en verdeel deze onder de leden van een projectgroep. Zo’n projectgroep kan daarbij bestaan uit medewerkers van de afdelingen HR, KAM, inkoop, productie, facility, marketing & communicatie, financiën etc. Bij een grote organisatie gaat het uiteraard om meer mensen dan bij een klein bedrijf. Waar het om draait, is dat de projectgroep representatief is voor de organisatie.

Door de indicatoren te verdelen en de personen binnen de werkgroep ook verantwoordelijk te houden voor hun doelen en maatregelen, wordt de eerste stap gezet om de interne drive te vergroten. Zodra de organisatie écht stappen zet en de medewerkers daadwerkelijk de vrijheid krijgen om doelen en maatregelen door te voeren, ontstaat een actief beleid dat door de hele organisatie wordt gedragen.

  1. Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg!
  2. Basisprincipe 2: Je kunt het niet alleen!
  3. Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
  4. Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
  5. Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!

Ieder basisprincipe heeft z’n eigen blog, dus lees ze allemaal of download het volledige gratis PDF eBook hier.

Direct aan de slag met duurzaamheid kan uiteraard ook! Klik hier en lees hoe wij ook jou kunnen helpen.

Reactie plaatsen