arrow_drop_up arrow_drop_down
29 april 2020 

De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 1)

Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg

Als er iets is dat ik in de afgelopen 8 jaar als bedrijfsadviseur heb geleerd, dan is het wel dat bedrijven graag opschrijven wat ze gaan doen, maar daar verder weinig actie aan koppelen. Een jaar later is er dan maar weinig gebeurd. Er is geen gericht plan en de juiste mensen zijn niet verantwoordelijk gemaakt.

Het resultaat is een aanpak die zich maar niet voortbeweegt. Af en toe wordt er eens een maatregel uitgevoerd, vaak omdat het financieel voordeel oplevert. En geef ze eens ongelijk.

Echter, de bedrijven die voorop lopen, zorgen niet alleen dat alle data op orde zijn, maar gaan ook aan de slag met het creëren van een gezonde drive binnen de organisatie.

Zij ondernemen daadwerkelijk actie. Wij hebben dit verwoord in het DDA-model: Data, Drive en Actie. Gelijk aan De Duurzame Adviseurs ;).

De Duurzame Adviseurs - DDA - Data Drive Actie

De data zijn dus vaak al op orde binnen een bedrijf. Tenzij het bedrijf nog bij stap 1 is van ons ‘winnende 1% model’. En dat zijn er nog behoorlijk veel. Hen raad ik aan om te starten met een Quickscan of een uitgebreidere nulmeting.

Zie hier een uitgebreide toelichting van beide mogelijkheden.

De uitdaging voor bedrijven zit hem vaak in het concreet en praktisch uitvoeren van maatregelen. De actie dus. Dit komt doordat organisaties vaak niet weten hoe te starten; meestal moet er nog zó ontzettend veel gebeuren. Die berg aan door te voeren maatregelen werkt verlammend, waardoor er uiteindelijk dus niets gebeurt.

Wij starten altijd met kleine stappen, het laaghangend fruit. Van daaruit brengen we in kaart welke acties (met de minste kosten) de grootste impact opleveren qua duurzaamheid. Daarmee gaan we aan de slag.

De ‘Drive’ leg ik uit in het volgende basisprincipe.

Overzicht van de 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties:

  1. Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg!
  2. Basisprincipe 2: Je kunt het niet alleen!
  3. Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
  4. Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
  5. Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!

Ieder basisprincipe heeft z’n eigen blog, dus lees ze allemaal of download het volledige gratis PDF eBook hier.

Direct aan de slag met duurzaamheid kan uiteraard ook! Klik hier en lees hoe wij ook jou kunnen helpen.

Over de schrijver
Het is mijn missie om zoveel mogelijk bedrijven te motiveren en te stimuleren om met het Maatschappelijk Verantwoord en Duurzaam ondernemen aan de slag te gaan. Dit heeft geresulteerd in de bedrijven De Duurzame Adviseurs, Stichting Nederland CO2 Neutraal en Adviseurs 3.0.
Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van cookies