De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 4)
Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
Dit is naar mijn mening het allergrootste verschil tussen de winnende 1% van alle duurzame organisaties en de overige 99%. Waar veel bedrijven alleen maar acteren op de vraag van opdrachtgevers en overheid (of andere invloeden), daar zijn bedrijven die zélf kijken waar hun invloed ligt en daar hun duurzaamheidsbeleid op aanpassen, de koplopers.
Natuurlijk ligt dit dicht bij wat opdrachtgevers willen, maar het verschil zit hem in het feit dat deze koplopers onverstoorbaar doorgaan met hun eigen missie
en zich geen andere (niet relevante) duurzaamheidseisen laten opleggen. Deze bedrijven zijn heel duidelijk:
Dit is onze missie; hier doen wij alles voor!
Dat is niet alleen sterk, maar zorgt ook voor commitment, zowel intern als extern. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is en opdrachtgevers gaan er gewoon in mee. Organisaties die winnen, zetten de toon! De overige organisaties lopen erachteraan. Zij zullen nooit een koploper worden.
Zorg dus dat je als bedrijf weet waar jouw impact ligt en vorm jouw visie daaromtrent.
Overzicht van de 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties:
- Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg!
- Basisprincipe 2: Je kunt het niet alleen!
- Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
- Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
- Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!
Ieder basisprincipe heeft z’n eigen blog, dus lees ze allemaal of download het volledige gratis PDF eBook hier.
Direct aan de slag met duurzaamheid kan uiteraard ook! Klik hier en lees hoe wij ook jou kunnen helpen.