De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (principe 5)
Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!
Met ‘communicatie’ bedoel ik niet ‘veel-communiceren-maar-eigenlijk-niksdoen’. Nee, ik heb het over laten zien wat je als bedrijf doet. Overal. Dus durf op die bühne te staan. Vertel wat je doet en hoe je dat doet. De bedrijven die dit doen, zijn op twee handen te tellen. Zij zijn op elk event present.
Toon jouw duurzaamheidsvisie en -beleid aan de buitenwereld. Vertel niet alleen dat je een certificaat hebt op het gebied van MVO, CO2 of milieu, maar laat zien wat jouw visie is. En wat de impact is van jouw duurzaamheidsbeleid.
Dit kan door middel van een duurzaamheidsverslag. Dergelijke verslagen zie je steeds vaker als online variant. Daarin rapporteert de organisatie niet alleen over het voorgaande jaar, maar doet zij real-time verslag van alle duurzaamheidsactiviteiten. Een levendig verslag waarin de organisatie zich presenteert als koploper. Zie hier een aantal mooie voorbeelden.
Ik wil hiermee niet zeggen dat een certificering niet goed is. Sterker nog, dat is juist heel erg goed. Zo worden door de organisatie gemaakte claims namelijk ook nog eens extern getoetst. Dat maakt het extra krachtig.
Overzicht van de 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties:
- Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg!
- Basisprincipe 2: Je kunt het niet alleen!
- Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
- Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
- Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!
Ieder basisprincipe heeft z’n eigen blog, dus lees ze allemaal of download het volledige gratis PDF eBook hier.
Direct aan de slag met duurzaamheid kan uiteraard ook! Klik hier en lees hoe wij ook jou kunnen helpen.