CO2-Prestatieladder
CO2-Prestatieladder
01/30/2025
4 min

CO₂-Prestatieladder live blog: De overgang naar Handboek 4.0

01/30/2025
4 min

Welkom bij onze live blog: De overgang naar Handboek 4.0 – Samen stap voor stap vooruit

De CO₂-Prestatieladder krijgt een belangrijke update: vanaf 14 januari 2025 treedt Handboek 4.0 in werking als opvolger van Handboek 3.1. Deze overgang markeert de grootste herziening van de ladder tot nu toe, met een focus op ambitie, samenwerking en verduurzaming. We begrijpen dat dit veel veranderingen met zich meebrengt, maar maak je geen zorgen, wij begeleiden je bij elke stap.

Met deze live blog houden we je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen, we geven je praktische voorbeelden en geven een inschatting van de impact die de wijzigingen kunnen hebben op jouw bedrijf.

Daarnaast willen we inzichten delen over hoe jij als organisatie optimaal kunt profiteren van de kansen die Handboek 4.0 biedt en beantwoorden we graag alle meest gestelde vragen.

In deze ontwikkeling staat onze proactieve begeleiding centraal: van het opstellen van een stappenplan tot het verduidelijken van de nieuwe eisen, we helpen je graag!

Blijf op de hoogte van deze belangrijke stap naar een duurzamere toekomst door deze blog te volgen! Updates delen we ook op onze LinkedIn en Instagram. Heb je vragen of wil je in contact komen met een adviseur? Vul ons contactformulier in en we nemen snel contact met je op.

 

Update: donderdag 30 januari 

--------------------------------------

Algemene eisen 

Met de lancering van Handboek 4.0 komt er een belangrijke wijziging in de structuur van het handboek. Het bestaat nu uit twee delen. Deel 1 met de algemene eisen. Deel 1 is gelijk voor de trede 1, 2 en 3, maar bevat enkele belangrijke vernieuwingen en aanpassingen. Hier zijn de belangrijkste veranderingen op een rij:

1. Publiceren van de methode organisatorische grenzen 

Een belangrijke wijziging is de nadruk op het expliciet publiceren van de methode die wordt gebruikt om organisatorische grenzen vast te stellen. Dit draagt bij aan meer transparantie.

2. Afstemming met ISO HLS, o.a. Inzicht in wettelijke verplichtingen 

Deel 1 is nu in lijn gebracht met de High-Level Structure (HLS) van de ISO-normen. Dit betekent dat er ook meer nadruk komt te liggen op de verplichting om inzicht in wettelijke verplichtingen te creëren”.


Toelichting tredes

Trede 1: CO2-reduceren in de eigen organisatie

Trede 2: CO2 reduceren in de keten

Trede 3: CO2 reduceren naar nul in 2050


Toelichting invalshoeken 

Invalshoek A:  Inzicht

In deze invalshoek ben je als organisatie bezig om inzicht te krijgen in de eigen uitstoot of die binnen de keten. De focus wordt hier gelegd op zowel CO2-uitstoot als op energieverbruik.

Invalshoek B:  Reductie

In deze invalshoek ben je actief bezig met het reduceren van je energieverbruik en CO2-uitstoot. Dit gebeurt aan de hand van een plan van aanpak met doelstellingen en maatregelen.

Invalshoek C:  Communicatie
In invalshoek C wordt er gefocust op de interne en externe communicatie van je uitstoot en maatregelen. Dit gebeurt intern via sleutelpersonen en extern via de SKAO-pagina.

Invalshoek D:  Samenwerking
In deze invalshoek ben je actief bezig om binnen je eigen branche of waardenketen je kennisbehoefte inzichtelijk te maken en ook te delen.


Grootste veranderingen binnen invalshoek A 

  • Vanaf trede 2 dienen organisaties waardenketenanalyses (WKA) op te stellen, waarbij de organisatie de waardenketens van de belangrijkste activiteiten in kaart brengt.
  • Organisaties dienen een ‘Energiebalans’ op te stellen. Hierin worden de energieverbruiken per scope uitgedrukt in GigaJoule.
  • Nieuwe verplichtingen bij scope 3 rapportage:
    • Verplichte rapportage categorie 6. Business Travel. In feite was dit voorheen ook al het geval, toen Business Travel een verplichte aanvulling was op de scope 1 & 2 footprint.
    • Verplicht om minimaal 1 up- & downstream categorie te rapporteren


Grootste veranderingen binnen invalshoek B 

  • Verschuiving perspectief van enkel relatief korte termijn naar kort, middel en lange termijn. Met duidelijke kaders en door middel van onder andere klimaattransitieplan.
  • Realisatie- en/of doelstellingsverplichting vanaf trede 1 i.p.v. niveau 5


Grootste veranderingen binnen invalshoek C 

Trede 1:

  • Interne communicatie hoeft niet meer plaatst te vinden naar de gehele organisatie, maar is vooral gericht naar sleutelpersonen.
  • Je eigen SKAO-pagina wordt een veel belangrijker, het hoofdonderdeel, voor je communicatie, in plaats van de eigen organisatiewebsite.
  • Communicatie voor CO2-prestatieladderprojecten verloopt via de SKAO pagina en middels projectoverleggen (zowel intern als met opdrachtgever)

Trede 2:

De grootste veranderingen van trede 1, gelden ook voor trede 2. Aanvullend daarop:

  • Je moet de sleutelpersonen faciliteren en stimuleren om een actieve bijdrage te leveren, conform een aantal vereisten.
  • Je moet communiceren over je klimaattransitieplan.


Grootste veranderingen binnen invalshoek D 

Trede 1:

In het nieuwe handboek moet de organisatie een analyse uitvoeren van:

  • De samenwerking- en kennisbehoefte, gekoppeld aan de maatregelen in het plan van aanpak.
  • Een inventarisatie van mogelijke kennis- en samenwerkingsverbanden die aansluiten op de behoeften van de organisatie.

Belangrijkste veranderingen ten opzichte van handboek 4.0:

  • Geen verplichte deelname – Organisaties zijn niet langer verplicht om deel te nemen aan kennis- en samenwerkingsverbanden.
  • Aanwijzing sleutelpersoon – Er dient een sleutelpersoon of meerdere sleutelpersonen te worden aangewezen die verantwoordelijk zijn voor het ophalen en bijhouden van relevante kennis.

Trede 2:

Voor trede 2 gelden aanvullende verplichtingen:

  • Er is een inspanningsverplichting om een samenwerkingsverband aan te gaan.
  • De organisatie moet relevante organisaties consulteren over haar klimaattransitieplan, specifiek voor de belangrijkste activiteiten zoals beschreven in 2.B.1, en de voortgang hiervan.

Belangrijkste veranderingen ten opzichte van handboek 4.0:

  • Keuzevrijheid in samenwerking – De organisatie heeft de keuze om deel te nemen aan een bestaand samenwerkingsverband of zelf een nieuw samenwerkingsverband te initiëren.
  • Dialoogverplichting – De organisatie moet een dialoog voeren over het klimaattransitieplan met een organisatie binnen de waardeketen. Hierbij gelden specifieke eisen voor zowel de dialoogpartner als de inhoud van de dialoog.


Blijf op de hoogte van deze belangrijke stap naar een duurzamere toekomst door deze blog te volgen! Updates delen we ook op onze LinkedIn en Instagram. Heb je vragen of wil je in contact komen met een adviseur? Vul ons contactformulier in en we nemen snel contact met je op. 

Reacties
Categorieën