Hoe kan ik maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Hoe kan ik maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Steeds meer bedrijven claimen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Daarmee wordt vaak bedoeld dat er aandacht is voor people, planet en profit (of beter: prosperity), ook wel de drie P’s. Maar hoe toon je als bedrijf aan dat er daadwerkelijk aandacht is voor deze drie P’s? Zijn de claims die gemaakt worden op de website niet gewoon een vorm van greenwashing? Vaak richten bedrijven zich op milieuaspecten en minder op sociale aspecten.  

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Er zijn talloze definities te vinden die beschrijven wat MVO is. Wat al deze definities gemeen hebben is dat de activiteiten van de organisatie geen negatieve impact hebben op de people, planet en prosperity én dat je hierover transparant bent. Nog beter zou zijn dat je als organisatie een positieve impact achterlaat, dus dat de mens en wereld er beter op wordt wanneer jouw product of dienst wordt toegepast. Het gaat dus niet alleen over milieu, zoals klimaatverandering, afval of circulariteit. Maar ook over sociale aspecten, zoals gelijke kansen, kinderarbeid en diversiteit en inclusie.

Wanneer onderneem ik maatschappelijk verantwoord? 

Als bedrijf onderneem je dus maatschappelijk verantwoord wanneer je met jouw bedrijfsactiviteiten geen negatieve impact achterlaat op de mens en wereld. Met deze definitie in het achterhoofd snappen wij dat het best lastig is om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Want hoe weet je nu zeker dat er met jouw bedrijfsactiviteiten nergens op de wereld een negatieve impact wordt gecreëerd op de mens en wereld?

Richtlijnen

Er zijn tal van richtlijnen, nationale en internationale richtlijnen, die helpen bij het inzichtelijk en transparant maken van hoe MVO je als organisatie bent. Denk hierbij aan ISO26000, GRI, SDG (sustainable development goals), ESRS, ESG en CSRD. Allemaal bedoeld om bedrijven te helpen bij het verlagen van de negatieve impact en het verhogen van de positieve impact. Tegelijkertijd vragen deze richtlijnen ook om veel papierwerk en dat kan sommige bedrijven juist weer afschrikken. Mega zonde! 

Stapje voor stapje

Wij geloven dat je dit stap voor stap kunt aanpakken en dat elk stapje telt, hoe klein deze ook is. Zonder te voldoen aan allerlei richtlijnen en papieren tijgers. Wel is belangrijk om te weten waar je als bedrijf het verschil kunt maken. Het ene bedrijf kan een groot verschil maken door het wagenpark te elektrificeren, het andere bedrijf juist weer door mensen aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Veel moeite stoppen in een verandering, zonder dat dit bijdraagt aan het verlagen van de negatieve impact is natuurlijk zonde. Elk bedrijf opereert in verschillende ketens en in elke keten zitten andere risico’s en kansen. Een waardeketen kan helpen bij het inzichtelijk maken van de keten van jullie bedrijf. 

Routekaart

Een routekaart helpt om continu een stapje te zetten. Want na het elektrificeren van het wagenpark komt misschien het verminderen van autogebruik. Ook biedt een routekaart perspectief voor wat nog allemaal komen gaat. 


Heb jij hulp nodig bij het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)? Wij helpen je graag met het opstellen van een routekaart of strategie!                    
Reactie plaatsen