Waarom steeds meer gemeenten zélf een CO2-certificaat behalen

Waarom steeds meer gemeenten zélf een CO2-certificaat behalen

Waarom steeds meer gemeenten zélf een CO2-certificaat behalen? En waarom dat goed nieuws is voor de bedrijven?

Steeds meer gemeenten willen ook een CO2-prestatieladder certificaat behalen. Dit in navolging van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Zij waren het eerste ministerie dat zelf het CO2-certificaat behaalde; eerst op niveau 3 en later op niveau 4. Inmiddels zijn zo’n tien tot vijftien gemeenten actief bezig om een CO2-certificaat te behalen óf te behouden. Zelf hebben we recentelijk vijf gemeenten begeleid bij het behalen van een CO2-certificaat. Met zeven andere gemeenten zijn we al flink op weg.

Waarom willen gemeenten ook zelf een CO2-certificaat behalen?

Inzicht in CO2-uitstoot van gemeenten

Gemeenten willen daadwerkelijk inzicht in de eigen CO2-uitstoot. Tot voor kort riepen zij altijd dat de eigen cijfers voor hen inzichtelijk waren, maar eerlijk is eerlijk: die getallen waren zo goed als altijd gebaseerd op schattingen. Door een CO2-certificaat te behalen, dwingen gemeenten zichzelf om een CO2-footprint op te stellen (een ‘nulmeting’). Plus een gedegen, op cijfers gebaseerd plan om de eigen CO2-uitstoot te verminderen.

Impact voor bedrijven indien een CO2-certificaat verlangd wordt

Gemeenten willen zelf ervaren wat de impact is voor bedrijven, wanneer van hen een CO2-certificaat verlangd wordt. Wat komt daar in de praktijk allemaal bij kijken? Hoeveel tijd en inspanning kost het? Gemeenten willen aan den lijve ondervinden hoe het is om bijvoorbeeld niveau 4 op de CO2-prestatieladder te moeten behalen, wanneer zij datzelfde niveau ook vragen bij aanbestedingen. Goed nieuws voor bedrijven dus!

Voorheen zagen we enkel gemeenten die bij een aanbesteding vroegen om een CO2-certificaat. Nu gaan ze er ook daadwerkelijk zelf mee aan de slag. Ik denk dat dat een hele goede stap is.

Zoals gezegd, de eerste gemeenten beginnen er nu mee. Dat doen zij langzaamaan en weloverwogen. Ze behalen eerst zelf het certificaat, daarna informeren zij de partijen waarmee zij zakendoen middels aanbestedingen.

Zo hebben wij laatst bij gemeente De Fryske Marren een bijeenkomst georganiseerd voor een aantal van hun belangrijkste leveranciers. Tijdens die bijeenkomst vertelde de gemeente dat zij niveau 3 op de CO2-prestatieladder had behaald. Plus dat zij van de aanwezige bedrijven verwacht dat deze in 2021 zijn opgeklommen tot niveau 5 op diezelfde ladder. Met ‘verwacht’ wordt overigens bedoeld dat aan hen dan een fictieve korting wordt gegund tijdens aanbestedingen. In de praktijk betekent niveau 5 op de CO2-prestatieladder een fictieve korting op het aanbestedingsbedrag tot wel 10 procent.

Conclusie CO2-prestatieladder en gemeenten / overheden

We zien dat gemeenten de CO2-prestatieladder nu op een betere manier implementeren in hun aanbestedingen. Het is niet meer zo dat zij er enkel ‘in het wilde weg’ naar vragen, maar er zelf ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Een prima ontwikkeling. De komende jaren zullen steeds meer gemeenten dit doen. Ook zullen steeds meer bedrijven een CO2-certificaat moeten gaan behalen, willen zij überhaupt nog kans maken bij aanbestedingen. Waarbij aangetekend dient te worden dat het CO2-certificaat een heel concreet instrument is dat bedrijven ook écht helpt om de eigen CO2-uitstoot te reduceren. Dat is ten eerste goed voor het milieu. Ten tweede levert aandacht voor CO2-reductie ook geld op. En dat niet alleen: de fictieve korting bij aanbestedingen verbetert ook nog eens je concurrentiepositie.

Reactie plaatsen