De Tesla Semi: Een Businesscase op een bierviltje
Energie besparing
Energie besparing
08/02/2018
5 min

De Tesla Semi: Een Businesscase op een bierviltje

08/02/2018
5 min

Het begin van de toekomst met de Tesla Semi

Om compleet transparant en eerlijk te zijn moet dit verhaal beginnen met een kleine disclaimer: Ik ben fan van Tesla. Nee, ik heb geen aandelen in het bedrijf en (noch ? ) geen eigen Tesla. Maar iedereen die duurzaamheid cool weet te maken én de toekomst een stapje dichterbij haalt krijgt mijn stem.

Oké nu we dat uit de weg hebben. Laten we in het echte verhaal duiken: Waarom ik denk dat de Tesla Semi de potentie heeft om de transportwereld te veranderen.

De grote onthulling van de Tesla Semi

Het kan je misschien ontgaan zijn, maar enkele weken geleden was er een event. Een groot event. Hét event van Tesla voor 2017. Tijdens dit event kondigde Tesla, naast de nieuwe roadster (2,1 sec. 0-100km/u en 1000km range per lading!), een prachtig nieuw product aan: De Tesla Semi. De eerste volledig elektrische vrachtauto die in staat zou moeten zijn om de transportwereld compleet te veranderen. Maar is dit wel zo? Is er überhaupt een positieve businesscase van te maken? En hoe zou deze er dan uit zien? In dit artikel ga ik een poging doen antwoord geven op deze vragen. Mijn geloof in de Tesla Semi onderbouwd met een business case op een bierviltje.

Tesla Semi: The one too beat!

De Tesla semi komt met een zeer indrukwekkende lijst aan specificaties. Zo zijn er twee versies qua accu grootte, waardoor het bereik minimaal 480km en maximaal 800km per lading is. Daarnaast kan de semi met een volle lading van 36 ton in 20 seconden van 0 naar 100km/u accelereren. Zonder lading gaat dit optrekken in een indrukwekkende 5 seconden! Nu hoor ik je denken: Zo snel optrekken is voor een vrachtwagen natuurlijk nooit nodig! Nee, maar denk hierbij wel aan de snellere doorstroom die vrachtwagens hiermee veroorzaken bij bijvoorbeeld stoplichten. Als er meer auto’s per groen licht kunnen doorstromen, voorkomt dit dat zij onnodig stationair staan te wachten voor het stoplicht. In dit geval is sneller optrekken dus zeker beter voor het milieu.

De tesla maakt gebruik van 4 onafhankelijk van elkaar werkende elektromotoren om dit voor elkaar te krijgen. Opladen via het Tesla supercharger netwerk moet binnen 30 minuten zorgen voor een bereik van +- 650km. Daarnaast zit de Semi vol met andere elektronica. Zo is er een automatisch noodremsysteem, camera’s voor de dode hoek, kan hij deels zelf rijden en heeft hij nog tal van andere spannende features.

De Tesla Semi Businesscase

Dan nu het moment waar je op gewacht hebt: de businesscase. Is een Tesla Semi het geld wel waard? Wat is de terugverdientijd? Is dit het elektrische wonder waar wij op hadden gehoopt? Laten we gaan rekenen!

In het volgende rekenvoorbeeld gaan we er van uit dat een dieselvrachtwagen 2200 kilometer per week moet rijden om kostendekkend te zijn. Hierbij stellen we dat een dieselvrachtwagen nieuw zo’n €130.000 kost. Deze afstanden zijn met een Tesla Semi gemakkelijk te rijden, ook met de goedkopere versie die +- 600km op een lading rijdt. Sinds vandaag is de prijs van de Tesla Semi bekend. In Nederland moet er €170.000 per vrachtwagen afgerekend worden. Dit gaat wel om de versie met het grote accupakket en dus zo’n 800km range. Met deze getallen als basis gaan we op naar de rekentafel!

Brandstofkosten t.o.v. elektrisch rijden met een Tesla Semi

Het grote verschil, en de terugverdientijd van Tesla, zullen we echt moeten vinden in de brandstofkosten. Hiervoor zullen we een aantal aannamen doen. Zo verschillen uiteraard de prijs van de diesel, elektra en de algemene verbruikscijfers per vrachtauto.

Een moderne vrachtwagen verbruikt (gemiddeld) zo’n 30 liter per 100km. De meeste transporteurs zullen in België tanken, of hebben zelfs op locatie een grote tank staan. Van groot verbruikende klanten weet ik daarom uit ervaring dat €1 per liter diesel een goede aanname is.

30km x €1 = €30 per 100km.

De Tesla Semi heeft een opgegeven verbruik van Groene stroom, ook weer voor de groot verbruikende klant, met een Nederlands GvO kost ongeveer €0.11 per kWh.

62km x 2kWh x €0.11 = €13,64 per 100km.

Dit betekend dat, puur op brandstofkosten, de Tesla (30 – 13,64 / 100 = €0,164) per kilometer goedkoper is. Met de marges in de transportwereld is dat een enorme slok op een borrel. De meerprijs van de Tesla Semi is ongeveer €40.000,-. Puur op verbruik per kilometer heb je de Tesla dus terugverdient in:

€40.000 / €0,164 = 243.902 km

243.902km / 2200km = 110,86 weken

110,86 / 4,3 = 25,8 maanden

De Tesla is dus in net iets meer dan 2 jaar terugverdient!

Conclusie van elektrisch rijden met een Tesla Semi

Puur op basis van de brandstofkosten is de rekensom relatief eenvoudig. Een Tesla Semi zou bij normaal gebruik van 2200km per week in ongeveer 2 jaar terugverdient kunnen worden. Dit terwijl een gewone vrachtauto in veel gevallen 7-10 jaar mee gaat. Er zijn echter nog veel meer redenen waarom deze terugverdientijd nog aanzienlijk ingekort kan worden.

Volgens onderzoek van de ONV waren er in 2013 al meer dan 1000 ongelukken met vrachtwagens. In veel gevallen waren vermoeidheid hiervan de schuld. De automatische rij en remsystemen van de Tesla zouden dit aantal aanzienlijk moeten terugdringen. Daarnaast gaat een elektrische vrachtauto langer mee en is het onderhoud veel goedkoper. Minder bewegende delen is immers minder slijtage! Pas bij enorme kilometerstanden zal de accu echt teruglopen. In plaats van een complete motorrevisie bij een diesel is in dat geval alleen het vervangen van een accu pakket nodig. Elektromotoren zijn erg eenvoudig en weinig aan slijtage onderhevig, deze zullen haast het hele leven mee gaan. Zo niet, kunnen ze motoren per stuk vervangen worden waar nodig. De Semi werkt immers met 4 onafhankelijke motoren. In een slecht geval toch ook weer een stuk besparing!

Maar wat zijn de nadelen van elektrisch rijden met een Tesla Semi?

Natuurlijk zijn er ook wat nadelen te noemen aan de Tesla Semi. Zo zijn er momenteel nog geen oplaadpunten, zal er rekening gehouden moeten worden met opladen en zal het lokaal flinke belasting geven voor ons elektra netwerk. In mijn rekenvoorbeeld hoeft de vrachtwagen slechts 3x per week opgeladen te worden om de range te halen. Dit mag de bezwaren voor de range bij binnenlandse ritten toch een eind van tafel vegen.

Toch zal de grootste uitdaging de oplaadpunten te worden. Persoonlijk zie ik veel heil in grote oplaadpunten in de buurt van distributiecentra van grote winkeliers. Deze vrachtwagens rijden veel in de binnenstad, doen relatief korte afstanden en hebben altijd een vaste locatie waar ze naar terugkeren. Per oplaadpunt is het dan ook nog noodzakelijk de juiste voorzieningen te treffen. De megacharger die Tesla voor zijn vrachtwagens heeft zal vermoedelijk 1200kW per uur kunnen leveren. Meerdere vrachtwagens die tegelijk opladen vormen daarmee een grote aanslag op het net.

Ook een belangrijk punt is het gewicht van de Tesla Semi. In Europa zijn er veel regels met betrekking tot de grootte en het gewicht van vrachtwagens. De grootste versie van de Tesla Semi zou zo’n 7,9 ton aan accu’s met zich meeslepen. Dit betekent dat de vrachtwagen minder lading mee zou kunnen nemen, waardoor de terugverdientijd terug zou lopen. Echter zijn lang niet alle vrachtwagens altijd maximaal beladen, zeker bij binnenlandse ritten. Daarbij kan dit opgelost worden door wetgeving aan te passen om duurzaamheid te promoten. Voor nu is het exacte gewicht van de Tesla Semi echter nog een goed bewaard geheim.

De toekomst van groen transport

Al met al lijkt de Tesla Semi een grote sprong voorwaarts te zijn. Het begin van groot groen transport is hier en komt dichterbij dan ooit tevoren! Daarom is het ook niet gek als je hoort dat Ab InbevPepsico, DHLUPS en zelfs het nederlandse Breytner al meerdere vrachtwagens hebben besteld. De impact van elektrische vrachtwagens is vele malen groter dan elektrificatie van personenauto’s. Daarbij doen veel vrachtwagenchauffeurs fors meer dan 2200km per week. Iedere kilometer die hierbij groen getankt wordt heeft een enorme impact. Dus met dit rekenvoorbeeld in gedachte en het oog op de toekomst zie ik geen reden waarom grote transporteurs niet over zouden gaan.

Daarmee rest mij dus alleen nog de vraag: Wanneer gaan jullie elektrisch rijden?

Reacties
Categorieën