Waterstofauto’s vs Elektrisch rijden: Hoe ziet de toekomst eruit?
Technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. In dit artikel vergelijken we wat er bekend is over autorijden op elektriciteit met rijden op waterstof en hoe de toekomst van deze veelbelovende nieuwe techniek eruit ziet.
Wat is een waterstofauto?
Naast brandstof als benzine en diesel, zijn elektrische en hybride auto’s tegenwoordig allang niet meer onbekend bij het grote publiek. Autorijden op waterstof is echter een relatief nieuw begrip waar nog niet iedereen mee bekend is.
Waterstof is een onzichtbaar, reukloos en niet-giftig gas. Om waterstof te winnen, wordt in Europa vooral elektrolyse toegepast. Hierbij wordt elektriciteit door het water gevoerd, waardoor waterstof in gasvorm vrijkomt. Water (H2O) wordt op die manier opgedeeld in H2 (waterstof) en O (zuurstof).
Een waterstofauto lijkt in de praktijk erg veel op een elektrische auto. De stroom komt bij een waterstofauto echter niet uit een batterij, maar uit een brandstofcel. Daar tank je de waterstof als een gas in. In de brandstofcel wordt de waterstof vervolgens omgezet in elektriciteit.
Voordelen van waterstof
Als waterstof gewonnen wordt door elektriciteit door water te voeren, waarom diezelfde elektriciteit niet gewoon direct gebruiken om een auto van stroom te voorzien? De voornaamste reden is de accu die in een elektrische auto zit.
Het accupakket is het duurste onderdeel van de elektrische auto en wordt over het algemeen niet op een milieuvriendelijke manier geproduceerd. Een brandstofauto is over het algemeen milieuvriendelijker te produceren dan een elektrische auto. Uit recent onderzoek blijkt dat elektrische auto’s pas na 85.319 kilometer gereden te hebben minder CO2-uitstoot genereren dan benzineauto’s. Doordat een waterstofauto geen accupakket bevat, is dit op papier een stuk minder belastend voor het milieu.
Een ander voordeel van waterstof is de actieradius, oftewel hoe ver je kan rijden na een tankbeurt waterstof. Op een volle batterij kun je met de gemiddelde elektrische auto zo’n 150 kilometer rijden. Daarna moet de auto weer een tijdje aan de lader. Met een waterstofauto rijd je minimaal 500 kilometer en na een tankbeurt kun je meteen weer door.
Nadelen van waterstof
Rijden op waterstof kent ook zo zijn nadelen. Volgens berekeningen van Auke Hoekstra, (mobiliteitsonderzoeker aan de TU Eindhoven) is er voor de productie van voldoende groene waterstof om 100 kilometer te rijden, maar liefst drie keer zoveel energie nodig dan een vergelijkbare elektrische auto direct op diezelfde stroom te laten rijden. Manfred Schrödl (hoogleraar van de TU Wenen) berekent dat de productie van waterstof momenteel zo’n 2,4 keer meer energie kost.
Een ander nadeel is dat je met een waterstofauto (net als bij benzine) afhankelijk blijft van de winning van waterstof door derden. Elektriciteit kun je tegenwoordig zelf opwekken door middel van zonnepanelen. Hierdoor ben je minder afhankelijk van (toekomstige) waterstofprijzen.
Een praktisch bezwaar voor een directe overstap op waterstofauto’s, is dat er nog maar weinig waterstoftankstations zijn. In Nederland zijn er momenteel pas 5 waterstoftankstations.
Bron: H2.Live
De toekomst: waterstof of elektrisch?
Ondanks de voordelen van rijden op waterstof, worden door experts geen directe overstap van elektrisch naar waterstof verwacht. Door ontwikkelingen in het productieproces wordt verwacht dat batterijen op korte termijn veel milieuvriendelijk ontwikkelt kunnen worden. Ook wordt verwacht dat de actieradius de komende jaren flink zal blijven uitbreiden. Zolang er geen manieren worden gevonden om met minder stroom meer waterstof te winnen, zullen de huidige voordelen van waterstof dus waarschijnlijk geen stand houden.
Voordelen elektrisch rijden in 2020
Ondanks de mooie belofte van waterstof, is de hoop in de nabije toekomst dus nog gevestigd op elektrisch rijden. Elektrisch rijden kent een hoop zakelijke voordelen wat het voor bedrijven een aantrekkelijke investering maakt.