DDP67 – Zo slecht is voedseltransport voor het milieu – Hayo de Feijter (Johnny Cashew)

DDP67 – Zo slecht is voedseltransport voor het milieu – Hayo de Feijter (Johnny Cashew)

De Duurzame Podcast - #67 - Hayo de Feijter - Youtube

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel kilometers producten hebben afgelegd voordat ze in jouw winkelmandje belanden? In deze aflevering kom je erachter hoe dit beter kan, niet alleen wat betreft de impact op het klimaat, maar ook op het gebied van arbeidsomstandigheden.

Deze week is Hayo de Feijter, Co-Founder van Johnny Cashew te gast bij De Duurzame Podcast. Samen met Thijs en Julius ontdek je de negatieve impact van voedseltransport op het milieu, ook ontdek je wat jij hier persoonlijk aan kan doen.

CO2-uitstoot 

1/5 van alle CO2-uitstoot die ons voedselsysteem veroorzaakt komt uit transport. Dit is zeven keer meer dan eerder werd ingeschat. Vooral inwoners van rijke landen zijn verantwoordelijk voor deze uitstoot. Denk aan landen zoals China, de VS, en Rusland. Dit zijn grote landen met veel inwoners, maar ook relatief gezien dragen deze rijke landen veel bij aan de uitstoot. Landen zoals de VS, Duitsland, Frankrijk en Japan vertegenwoordigen slechts 12,5 procent van de wereldbevolking, maar zijn verantwoordelijk voor bijna de helft (46 procent) van alle CO2-uitstoot door voedseltransport.

Johnny Cashew 

Van alle cashewnoten uit Afrika die in Europa geconsumeerd worden, wordt maar liefst 95 procent eerst naar Azië gestuurd om daar gepeld te worden. Dit betekent dat een cashewnoot een omweg van 12.000 vervuilende kilometers maakt. Doordat de Johnny cashewnoten lokaal worden gepeld, kunnen ze rechtstreeks vanuit Tanzania naar Nederland worden verscheept. Dit resulteert in aanzienlijk minder CO2-uitstoot en heeft dus een veel lagere impact op het milieu. Minder uitstoot is goed, maar het verschepen van deze cashewnoten blijft niet goed voor het milieu, daarom compenseert Johnny Cashew de vervuiling die alsnog plaatsvindt in de scheepvaart- en transportsector. Dit doen zij doormiddel van het Good Shipping Program, dat fossiele brandstoffen vervangt door duurzame alternatieven. Lokaal noten laten pellen en verpakken is een mooie stap, maar veroorzaakt nog stééds uitstoot. Dit maak Jonhnny Cashew goed doormiddel van een non-profit herbebossingsproject in Tanzania van Forliance.

 Naast ZERO CO2 staat Johnny Cashew ook voor ZERO WASTE met kopen van de hele oogst. Dus óók de stukjes. In de zakjes zitten hele cashews (groter dan je gewend bent), maar ook kleinere én gebroken noten. Sommige gebroken nootjes zijn te klein om te bakken of roosteren en kunnen helaas niet mee in de zakjes. Deze nootjes worden gebruikt door een circulaire mueslimaker, maar Johnny Cashew maakt hiermee ook hun eigen producten, zoals Johnny Cashew-pasta of melk.

Dan tot slot richt Johnny Cashew zich ook op ZERO POVERTY. Dit doen zij door in Tanzania te werken aan een armoedevrije cashewketen. Boeren krijgen boven op de huidige notenprijs een Fairtrade-premie. Ook onderzoekt Johnny Cashew de weg naar voldoende salaris voor de boeren. Deze Leefbaar Inkomen Referentieprijs (LIRP) berekent wat een gemiddeld boerenhuishouden voor zijn oogst moet vangen om op eigen benen te kunnen staan.


Meer weten over de negatieve impact van voedseltransport op het milieu of Johnny Cashew?

Check dan nu aflevering 67 van De Duurzame Podcast!

De Duurzame Podcast - #67 - Hayo de Feijter - Spotify

  

Reactie plaatsen