De echte prijs van kleding – Fina Vanbuel (BambooBelgium)
Deze week was Fina Vanbuel te gast. Zij heeft van haar droom om voor zichzelf te beginnen, maar dan wel duurzaam en met respect voor de mens, werkelijkheid gemaakt. Hieruit is BambooBelgium ontstaan. Een webshop met eerlijk gemaakte kleding dat CO2 neutraal is en waarbij de makers genoeg geld krijgen om normaal te kunnen leven.
Fina: ‘Ik geloof als je het bewust koopt dat je het bewust kan dragen en dat je er zeker een beter gevoel aan over houdt.' Want wat voor grote negatieve impact heeft de fashion industrie nou op het milieu? En hoe kan jij als consument indirecte positieve impact hebben hierop?
We hebben 3 feiten over de fashion industrie voor je op een rijtje gezet!
Feiten en Fabels over de fashion industrie
In de fast fashion industrie draait het allemaal om lage prijzen en snelle productie. Met als gevolg dat er veel vervuiling en verspilling is en de producenten hier weinig of niet voor betaald krijgen. Zo is korting vaak niet echt korting en word kleding tegenwoordig ontworpen om zo snel mogelijk weer weg te gooien waardoor we maar blijven kopen.
En hoe zit het dan met de duurzaamheid labels op kleding? In plaats van dat die labels de klant meer duidelijkheid geeft over waar een product vandaan komt of hoe het is gemaakt zijn deze labels er om de aandacht van het grotere probleem af te halen en de consument een onterecht gevoel te geven dat ze goed bezig zijn.
True price
Als je een true price betaald voor een kledingstuk dan betekent dit dat er rekening is gehouden met de sociale- en milieukosten van de productie. De milieukosten en sociale kosten worden dus vaak niet doorberekend in de winkelprijs waardoor de kledingprijs zo goedkoop blijft.
Maar waar kies je voor? Een shirtje met als true prijs €10,00 dat gemaakt is onder dwangarbeid en dat het milieu naar de knoppen helpt, of een shirt met als true prijs €30,00 dat herbruikbaar is en waar de producent genoeg betaald krijgt om goed te kunnen leven?
Tijd voor actie!
Dit kan natuurlijk echt niet langer. Dus wat kan jij zelf doen als consument om indirecte positieve impact te maken op dit probleem? Niet meer bij fast fashion bedrijven kopen is al een heel goed begin, maar sowieso minder aankopen doen is erg belangrijk. Stel jezelf bijvoorbeeld eens de vraag of je dat ene trendy kledingstuk wel echt nodig hebt.
De Duurzame Podcast - #31 - Fina Vanbuel - Spotify