arrow_drop_up arrow_drop_down
21 november 2019 

Waarom duurzaam ondernemen? Dit zijn de voor- en nadelen.

We begrijpen tegenwoordig allemaal waarom het belangrijk is om bewust en duurzaam te leven. Steeds meer mensen voelen de noodzaak en dragen hun steentje bij. En ook in het bedrijfsleven kiezen steeds meer organisaties voor duurzaam ondernemerschap. Maar welke concrete voordelen genieten deze bedrijven? En wat zijn de nadelen van duurzaam ondernemen?

Waarom duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen is een hot topic. Zowel individuen als bedrijven zijn zich bewust van hun footprint en de vervuiling, klimaatverandering en uitstervende diersoorten waar zij (mede) verantwoordelijk voor zijn. We willen het beter doen dan onze voorgangers en een gezonde planeet achterlaten voor toekomstige generaties.

Door de toename aan subsidies en de steun van de consument lijken duurzame bedrijven beter bestand tegen de toekomst. Milieuvriendelijke organisaties hebben een streepje voor op vervuilende bedrijven en de consument is best bereid daar wat meer voor te betalen.

Om ook in de toekomst te blijven bestaan staat ‘duurzaam ondernemen’ daarom bij veel organisaties hoog op de prioriteitenlijst. Om de voordelen (en nadelen) te benadrukken, delen we in dit artikel een handig lijstje.

voordelen duurzaam ondernemen

Voordelen van duurzaam ondernemen

1. Kostenbesparing

Duurzaam ondernemen betekent bewust omgaan met energie. Door te investeren in groene energie en er spaarzaam mee om te gaan, besparen ondernemingen flink op hun jaarlijkse energierekening.

Maar duurzaam ondernemen betekent ook een duurzaam personeelsbeleid. En dat leidt tot minder ziekteverzuim. Volgens berekeningen van het TNO kost een zieke medewerker gemiddeld €230 per dag.

Ook kunnen bedrijven gebruikmaken van aantrekkelijke regelingen en subsidies. Zoals de SDE+ subsidie voor duurzame investeringen en de Energie-investeringsaftrek waarmee bedrijven fiscaal voordeel behalen.

2. Beter imago

Een groen imago draagt tegenwoordig bij aan het succes van een bedrijf of merk. Volgens metingen van Maatschappelijk Imago Monitor (MIM) vindt de Nederlandse burger dat de verantwoordelijkheid voor MVO voor een groot deel bij bedrijven ligt.

Uit ander onderzoek, Dossier Duurzaam 2019 van b-open, blijkt dat 76% van de consumenten bedrijven sympathieker vinden die uitdragen een hoger maatschappelijk doel na te streven.

3. Interessante partner voor overheden en investeerders

Ook overheden en investeerders werken graag samen met bedrijven die milieubewust ondernemen.

Zo is duurzaamheid een belangrijk punt bij veel aanbestedingen en hebben kandidaten met een groen profiel al snel een streepje voor op vervuilende medekandidaten. Wij hebben gemerkt dat de CO2-prestatieladder zelfs tot 10% gunningsvoordeel kan opleveren bij aanbestedingen!

4. Gedreven medewerkers

Door als organisatie actief uit te dragen dat je MVO en duurzaamheid hoog op de agenda hebt staan, trek je mensen met de juiste mindset als een magneet naar je toe.

Bij het Amerikaanse kledingmerk Patagonia zijn ze zo dol op de natuur dat medewerkers elk moment van de dag mogen beslissen om de natuur op te zoeken of te surfen. Dit soort bijzondere voordelen trekt gedreven medewerkers aan die geloven in de missie van Patagonia om “de wereld te redden” en het niet alleen doen voor een salaris.

5. Nu al klaar voor toekomstige wetgeving

De CO2-uitstoot moet in Nederland in 2030 met 50 procent gedaald zijn en in 2050 met 95 procent. Door je nu al voor te bereiden op een milieuvriendelijke beleid, waarvan je weet dat het komt, ben je als organisatie klaar voor de toekomst. Investeringen zijn dan uit te smeren en hoeven niet in één keer betaald te worden.

6. Prijsverhoging

Het percentage consumenten dat let op duurzaamheid bij het kopen van product is in 2019 naar 53% gestegen ten opzichte van 46% in 2018. 38% geeft zelfs aan bereid te zijn om meer te willen betalen voor duurzame producten.

nadelen duurzaam ondernemen

Nadelen van duurzaam ondernemen

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan duurzaam ondernemen. We noemen er vier.

7. Eerst zaaien, dan oogsten

Duurzaam ondernemen is niet van de een op de andere dag geregeld. Er zal eerst flink geïnvesteerd moeten worden, voordat er van de voordelen genoten kan worden. Het advies is om duurzaamheid stapje voor stapje te introduceren.

Begin bij kleine veranderingen en bouw langzaam het duurzame beleid van jouw organisatie uit. Bekijk onze duurzaam ondernemen tips voor klein en groot voor voorbeelden en inspiratie.

8. Keerzijde van in the spotlight staan

Door naar buiten te treden als milieuvriendelijke en duurzame organisatie, stel je je als organisatie kwetsbaar op. Om de voordelen van toekomstbestendig ondernemen te genieten, moet je 100% clean zijn. Milieu-onvriendelijke acties (uit het verleden) zullen door media en concurrenten als schandaal worden neergezet en uitvergroot.

9. Wantrouwen bij de consument

Het feit dat duurzaamheid door veel bedrijven als belangrijk wordt uitgedragen, maakt consumenten extra alert. 43% van consumenten wantrouwt duurzaamheidsclaims. De twijfel speelt of een bedrijf écht de wereld wil redden of zich schuldig maakt aan ‘greenwashing’ – het groener en duurzamer voordoen dan een bedrijf daadwerkelijk is.

10. De morele balans

Door maatschappelijk verantwoorde bedrijven te steunen en duurzame producten te kopen, kan het maatschappelijk verantwoorde gedrag van consumenten zelf afnemen. De consument voelt zich goed over een duurzame aankoop en ziet zichzelf daardoor een minder milieuvriendelijke actie door de vingers. De psychologie van het compenseren noemen we dit ook wel.

Conclusie

Elke organisatie zal zich vroeg of laat bezig moeten gaan houden met duurzaam ondernemen. De toekomst is MVO en om de planeet niet te verwoesten zal elk bedrijf haar verantwoording moeten nemen. En zoals je ziet, wegen de nadelen daarbij niet op tegen de voordelen.

Met kleine veranderingen kun je al veel doen. Bekijk onze duurzaam ondernemen tips om zelf aan de slag te gaan. Wil je er écht werk van maken, vraag dan onze MVO scan of laat ons je helpen om je MVO Prestatieladder vorm te geven.

Over de schrijver
Het is mijn missie om zoveel mogelijk bedrijven te motiveren en te stimuleren om met het Maatschappelijk Verantwoord en Duurzaam ondernemen aan de slag te gaan. Dit heeft geresulteerd in de bedrijven De Duurzame Adviseurs, Stichting Nederland CO2 Neutraal en Adviseurs 3.0.
Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van cookies