De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties (de basis)
Inleiding
De afgelopen 8 jaar mochten wij allerlei soorten bedrijven bijstaan in hun duurzaamheidsbeleid. We startten met kleine MKB-bedrijven die we nog steeds met veel liefde begeleiden.
Inmiddels zijn daar grote bedrijven en overheidsinstanties aan toegevoegd. We kunnen dan ook met trots zeggen dat we, als het gaat om duurzaam ondernemen, inmiddels tot de grotere adviesbureaus van Nederland behoren.
We hebben al vele organisaties begeleid bij het behalen van een certificaat. Of we maakten inzichtelijk wat zij allemaal al doen op het gebied van duurzaamheid. De meeste organisaties verbazen zich over de vele initiatieven die ze al ondernemen. Jammer genoeg blijft het vaak bij deze initiatieven. Sommige organisaties blijven het behaalde certificaat onderhouden, anderen vallen in herhaling met jaarlijks dezelfde communicatie over dezelfde duurzaamheidsinitiatieven. Zij doen enkel het minimale, puur omdat het moet en niet omdat ze het nut van duurzaamheid inzien.
Er is slechts een select aantal organisaties dat echt in actie komt: de winnende 1% die met duurzaamheid zelf weet te scoren. Deze organisaties doen niet zo heel veel anders dan de ‘minimal effort’ organisaties, maar ze zetten wél net dat ene stapje extra. Wat dat extra stapje precies inhoudt, leg ik je graag uit in deze blogserie. Aan de hand van 5 basisprincipes leer ik je hoe ook jouw organisatie tot die winnende 1% kan behoren.
Download hier het volledige gratis eBook: De 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties
In bovenstaande afbeelding zie je het verschil tussen bedrijven die (nog) niets doen aan duurzaamheid en bedrijven die veel acties ondernemen en koploper willen zijn in hun branche. Maar je ziet ook vooral de grote middenmoot: die bedrijven die wel weten wat ze moeten doen, dat ook grotendeels al doorvoeren, maar tóch nog het idee hebben dat ze nog niet echt impact maken.
De basis van winnende duurzame organisaties
Bedrijven die willen starten met duurzaam ondernemen, weten vaak niet waar te beginnen. Maar de grap is: ze zijn allang begonnen – alleen hebben ze het nog niet gestructureerd vormgeven. De eerste stap is dan ook altijd om op te schrijven wat jouw organisatie allemaal doet op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat lijkt eenvoudig, maar… waar moet je beginnen?
Bij bedrijven die echt alle aspecten van het duurzaam ondernemen willen meepakken, gebruiken wij de ISO 26000 en het Global Reporting Initiative (GRI). Deze twee normen geven enorm veel inzicht in wat jij als bedrijf doet en nog allemaal kunt doen op het gebied van MVO. Deze normen vormen ook weer de basis voor andere MVO-certificeringen. Dit komt omdat de ISO 26000 een niet certificeerbare ISO-norm is.
Er is vanuit de markt veel vraag naar MVO-certificaten. Veel instanties zijn daar op ingesprongen. Zij hebben hun eigen certificerings- of verificatiesysteem bedacht, met de ISO 26000 als basis.
MVO prestatie indicatoren
In onderstaande afbeelding zie je wat de verhoudingen zijn tussen een aantal vooraanstaande MVO-normen van dit moment.
Met het noteren van alles wat je doet qua MVO (of met het behalen van een certificaat) zet je jezelf natuurlijk al in een goed daglicht én creëer je impact. Veel bedrijven doen dit inmiddels al. Dat is natuurlijk heel erg lovenswaardig. De groep organisaties die echt voordeel haalt uit het eigen duurzaamheidsbeleid, blijft echter select. Dit is de groep die veel gevraagd wordt op bijeenkomsten. Het is de groep waarmee de overheid nationaal en internationaal graag goede sier maakt. En het is ook de groep die zelf dicteert wat in hun branche de methoden en aandachtsgebieden zijn om echt impact te maken op het gebied van duurzaamheid. Wat deze groep anders doet dan de meeste bedrijven, is samen te vatten in 5 basisprincipes. Deze 5 basisprincipes van winnende duurzame organisaties zijn:
- Basisprincipe 1: Alleen data is niet genoeg!
- Basisprincipe 2: Je kunt het niet alleen!
- Basisprincipe 3: Durf het onbekende op te zoeken
- Basisprincipe 4: Dicteren in plaats van reageren
- Basisprincipe 5: Communicatie, communicatie, communicatie!
Ieder basisprincipe heeft z’n eigen blog, dus lees ze allemaal of download het volledige gratis PDF eBook hier.
Direct aan de slag met duurzaamheid kan uiteraard ook! Klik hier en lees hoe wij ook jou kunnen helpen.